Direktlänk till inlägg 16 februari 2010

Ljuvliga dagar/Kristankar

Av Anne-Marie - 16 februari 2010 17:29


Sitter framför datorn och försöker summera. Tog igår en promenad på c:a 40 min i solskenet och var därefter på sjukgym.träning c:a 1 tim. Det funkar. Går fram som en furie bland maskinerna, svetten lackar, kruttorr i svaljet. Torkar och pimplar vatten. Avslutar med att hänga mig upp och ner i en ställning fastspänd i fötterna. Lite läskigt första gången men nu är det så erbarmligt skönt. Känner riktigt hur kotorna delar sig och att även musklerna sträcks ut. Försöker att ”stå på huvudet” i ett par minuter så här i början. Kommer att utöka tiden för varje gång. 

I dag har det varit vattengympa med simning och bubbel. Det är såå skönt ja, rent av kan det kännas lite lyxigt. Solen sken in genom fönsterväggen på badhuset och bassängen var ljuvligt blåaktig. Plastpalmerna och övriga gröna växter bidrog till känslan av välbehag. Längtar till sommaren i alla fall. Just nu känns ryggen ganska bra.

  

Har nu hållit på med att blåsa i PEF-mätaren i 3 veckor snart, morgon och kväll. Har använt Brikanylen ”vid behov” men det har inte hänt något. Är fortfarande väldigt andfådd vid minsta ansträngning.

Enligt läkaren så skulle jag höra av mig om inte Brikanylen hjälpte för att fortsätta utredning ang. andningen. Får en obehaglig känsla och känner inte för att ta den kontakten.

Kanske blir det bättre om jag försöker få bättre kondition (svårt när man blir andfådd för minsta lilla) Kanske göra något åt vikten. Ganska jobbigt att bära på 10-15 kg övervikt! Det blir man väl också andfådd av. En extra säck på ryggen och sedan gå uppför trappor!  Men bantning, halleluja så trist. Vilken metod är bäst? Att sy igen munnen tror jag är den bästa ev. ett litet hål med plats för sugrör så att man kan tillgodogöra sig vätska. Vilken pina. TROR att jag ska försöka så sakteliga i alla fall.

Kommer att påbörja detta i lönndom. Alltså får mannen inget veta i dagsläget. Smyger fram extra mycket grönsaker (som jag oftast får äta själv) och minskar den goda maten!? Kvällsmyset får väl bli morötter/keso och en kopp buljong? Kan det vara något? Undrar om han märker något. Kanske efter ett halvår om jag då minskat och han får mindre att tycka om?

Eftersom det I-dagsläget bara är jag som känner till mina planer om viktminskning så kommer jag inte att orda speciellt mycket om resultatet, det blir nog bäst så.

Den som lever får se.

--”Ju mer man har att leva för desto mindre behöver man leva av”—/Krisitne .Nolfi.

Jag säger HEJ till publiken och avslutar för idag.




 
 
Lena

Lena

17 februari 2010 22:07

Hej Anne-Marie!
Idag när jag var hos min bloggvän Irja såg jag din kommentar hos henne och följde länken hit.
Det är inte så ofta man känner att...hit vill jag komma igen...men så kändes det faktiskt idag ;o)
Du skrev om dina besvär med andningen och DET känner jag till...behandlas med syrgas i hemmet sedan 1996.
Välkommen till mig och vi kanske t.o.m kan länka till varann ???
Önskar dig allt gott !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
irja

irja" title="http://-Talistenbloggplatsen.se]irja[/url]" target="_blank">-Talistenbloggplatsen.se]irja[/url]

18 februari 2010 00:09

Bästa Anne-Marie !!!
Det lät skönt med vattgymppa,inte alls så tokigt.....DE där med banta de låter jobbigt,men ta det lite i sänder.....Jag har min fyrbenta vän som jag promenerar minst två gånger om dagen ,6 kilometer ... Där emellan kortare turer......Eftersom jag är reumatiker är promenaderna viktig för mig.....Rör man bara på sig och äter rätt kost, så mår man bra och går ner i vikt......Stavgång är också bra.....
Vi är ju inga tonåringar längre,men en trivsel vikt är inte dumt att ha FÅNGA DAGEN.....KRAM IA:::::

http://40 -Talistenbloggplatsen.se

 
margit

margit

18 februari 2010 00:15

Så trevligt Ane-Marie att ha "hittat" en ny 60+ ute på bloggen! Då har du fått en ny hobby!!! Den är mycket trevlig...och tar lite tid, men roligt är det. man får SÅ många nya vänner.
Jag började för drygte ett år sedan. Satt "bara" och spelade Atlantis tidigare. Men blogga ä r mycket roligare.
Jag är från Vännäs...men bor i Eskilstuna. min blogg är "DAGBOK MED BILDER"....
Kramen!!/Margit

http://margitholm.blogg .se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Marie - 5 april 2011 20:14

NÅGRA TANKAR FRÅN PORTUGAL I KVÄLLSDISET DEN 5 APRIL   Nu har jag varit här i Albufeira i nästan 4 veckor och tiden har gått fort.     Idag konstaterar jag att jag är otroligt glad att jag släpade min LapTop med mig hit till Albufeira. Mats h...

Av Anne-Marie - 31 mars 2011 12:01

  ÅTER I PORTUGAL                                                Nu har jag åter igen landat i Portugal  Denna gången stannar jag nästan i 5 veckor. Är hos goda vänner/Eva och Mats, som äger ett hotell och jag hjälper till och pysslar lite un...

Av Anne-Marie - 26 februari 2011 17:19

TAKDROPP   Ja det är faktiskt sant! Idag har det droppat från taket. Det är helt underbart. Jag är så innerligt trött på vinter, snö och kyla. Samtidigt som jag tycker att februari har varit seg så har den samtidigt gått fort också.  Tänk att vi ...

Av Anne-Marie - 5 februari 2011 16:10

    Vinter    Nu var det ett tag sedan jag var in här på bloggen! Har ibland tappat lusten och det känns bara tungt! När jag väl kommer igång så är det riktigt roligt. Så konstig man är ibland. Har börjat i en studiecirkel ”Skriv dit...

Ovido - Quiz & Flashcards