Direktlänk till inlägg 5 april 2011

Hälsning från Albufeira

Av Anne-Marie - 5 april 2011 20:14

NÅGRA TANKAR FRÅN PORTUGAL I KVÄLLSDISET DEN 5 APRIL


Nu har jag varit här i Albufeira i nästan 4 veckor och tiden har gått fort.

   

Idag konstaterar jag att jag är otroligt glad att jag släpade min LapTop med mig hit till Albufeira. Mats har kopplat upp mig på det nätverket som är kopplat till hotellet, jag kan kolla på lite nyheter, Play Rapport/Nyhetskanalen läsa mejl, kolla Facebook och annat hemifrån. Telefonsamtalen   hem kostar ”skjortan” vill jag lova!

   

Jag har också haft lite otur. Fick någon släng av ”turistmage” eller vad vi nu ska kalla det hela.

Mådde pyton på natten och fick besöka ”ett visst ställe” ett antal gånger……….

Har dessutom fått solexem, trots att jag har smort in mig och ätit Maxosol (som hälsokosten ivrigt rekommenderade skulle förhindra just detta?).

Som tur är så går det över………


Fuktigheten har ibland varit nästan r 90 % och temperaturen ca 20 + diset ligger som en hinna över hav och land. Att bar röra sig en kortare stund är ofantligt påfrestande. När jag ser mig omkring så upptäcker Jag att även de infödda pustar, stånkar och svettas……….då är det tufft. När det är den här höga luftfuktigheten så får jag en enorm huvudvärk och det är inte kul.

Ja vädret har verkligen varit lite si och så i en vecka nu. Det har blåst rejält kallt från Atlanten.

Solen lyser med sin frånvaro också. Men snart blir det varmt o fint igen.

Talade med Gusse idag och i Timrå är det + 8 gr. och strålande sol. Han har tagit fram stolarna på balkongen och suttit ute en bra stund. Det är så att jag får hemlängtan. Jag älskar balkongen och kan nästan inte bärga mig förrän jag kan börja plantera.. När jag kommer hem ska jag sätta kryddor, spenat och ruckolasallad (tror det stavas så), samt luktärter. Blomplant får ju vänta så även tomatplantan. Det är en härlig årstid vi går emot och jag tjuvstartar med 5 veckor i Portugal.

   

Gusse har haft lite otur också sedan jag åkte iväg. När han hade målat dörrarna och byrån färdigt så åkte han en tur till Sollefteå. När han skulle byta batteri i brandvarnaren trillade han ner från trappstegen och landade i soffan på den opererade axeln……….? Dagen efter kunde han inte lyfta armen!

På order från Albufeira åkte han till akuten. Där röntgades han och allt var ok. Ortopeden skulle bara jämföra röntgenbilderna från Umeå!

Någon dag senare ringer ortopeden och han kallas upp till Sollefteå sjukhus igen för det var något som måste ”rättas till”??????

Gusse åkte dit den dag som avtalats och då funderade den ortoped som han träffade ”vad han gjorde där??????” Jag är hitkallad av er svarade mannen självklart. Allting verkar vara i sin ordning så du får åka hem. Besöken och resorna fram o tillbaka har kostat lite men det är en evinnerlig tur att allting var bra!


Visst har jag det bra här nere. Fixar och trixar lite på hotellet. Det finns ännu inga gäster men det ska göras iordning inför den nya sommarsäsongen. De första gästerna kommer i mitten av april. Personal kommer också den första i morgon den 6 april och nr 2 kommer den 10. Hur det sedan blir vet jag inte men det kommer fler som ska jobba här. Lite trist att jag inte hinner träffa de gäster som kommer och bara lite tid med viss personal.


Detta var allt för den här gången men jag hoppas kunna skriva lite mer innan jag påbörjar min hemresa den 13 april. Den bävar jag för. Taxin hämtar mig här kl 03.15 kör mig se 10 milen till Faro. Planet går 06.15 och tar drygt 4 timmar till Stockholm/Skavsta. Sedan buss till City terminalen och slutligen Y-buss till Timrå kl 16.50 och i Timrå kl 22.00  Phu!!!!!! Totalt 19 timmars restid. Men idag ska jag inte oroa mig för den trippen!

Hoppas verkligen att vårvärmen   har kommit för att stanna hemma i Sverige!







































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Marie - 31 mars 2011 12:01

  ÅTER I PORTUGAL                                                Nu har jag åter igen landat i Portugal  Denna gången stannar jag nästan i 5 veckor. Är hos goda vänner/Eva och Mats, som äger ett hotell och jag hjälper till och pysslar lite un...

Av Anne-Marie - 26 februari 2011 17:19

TAKDROPP   Ja det är faktiskt sant! Idag har det droppat från taket. Det är helt underbart. Jag är så innerligt trött på vinter, snö och kyla. Samtidigt som jag tycker att februari har varit seg så har den samtidigt gått fort också.  Tänk att vi ...

Av Anne-Marie - 5 februari 2011 16:10

    Vinter    Nu var det ett tag sedan jag var in här på bloggen! Har ibland tappat lusten och det känns bara tungt! När jag väl kommer igång så är det riktigt roligt. Så konstig man är ibland. Har börjat i en studiecirkel ”Skriv dit...

Av Anne-Marie - 31 december 2010 09:10


Nu har jag städat ut julen! Har samtidigt upptäckt att jag har utvecklat en allergi! Då andra är allergisk emot ex. pollen så är jag allergisk emot tomtar!??! Fick ett sådant häftigt anfall att det bara var att skrida till verket och förpassa tomtar ...

Skapa flashcards