Direktlänk till inlägg 17 september 2010

Rubrik saknas

Av Anne-Marie - 17 september 2010 15:40

SOMMAREN ÄR TILLÄNDA, den har varit kort men intensiv.


Ja, ja tiden går alldeles för fort ibland. Sommaren är nu nästan slut och hösten är här. Bladen på träden gulnar och faller av. Färgerna är fantastiskt vackra och luften är klar vissa dagar. Har just nu kommit hem från en promenad på 1 timme och det var helt ljuvligt.

Med en tillbakablick på sommaren som gått så har det varit en hel del aktiviteter. Om jag minns rätt så var det ingen direkt sommarvärme före midsommar. Sedan kom sommaren med besked. När det var som allra hetast så var mannen och jag nere vid havet och njöt. Det fläktade så det var uthärdligt. Inne gick fläkten för fullt. Då var det tropisk värme.


 En Vecka tillbringade mannen och jag i Halmstad i juli och träffade dotter, dotterdotter och dotterdotterson. Det är märkligt så fort dessa små växer. Nu följer vi hans utveckling via dator. Är ständigt uppdaterad ang. sovtider, övergång till puréer, vikt och längd och alla dessa foton som finns att tillgå på nätet. Det är ju helt otroligt men väldigt kul. Avståndet blir liksom lite mindre på så sätt. Men visst är det långt till Halmstad. Saknar mina nära och kära därnere jättemycket.


Har även varit i Sollefteå och njutit av naturen där. Promenader och krogbesök förgyllde några dagar där.


Vi har tillbringat mycket tid på balkongen då markisen kom väl till pass. Det var en bra investering.


Den 18 augusti var det äntligen dags för mannen att åka till Umeå och få sin axel fixad. Operationen gick bra och nu har han gått med en ordentlig mitella i 4 veckor dag och natt. Den är nu avtagen och stygnen är borta. Nu återstår det sjukgymnastik för att träna upp musklerna kring axeln. Återbesök i Umeå i slutet av oktober. Nu är det bara att hoppas att den inte ska hoppa ur led igen utan att det är stabiliserat.


Vi sov över en natt på patienthotellet. Under förmiddagen när mannen låg på operationsbordet så åt jag frukost på hotellet och satt i foajén och läste tidning. Det var nästan beklämmande att se alla cancerpatienter som var i Umeå för behandling. Det var också förhållandevis unga människor som saknade hår på huvudet men hade ett gott humör ändå. Det pratades om trevliga kvällar i restaurangen där det fanns fullständiga rättigheter. Glädjande att höra att livet flyter på och att det finns glädjeämnen även om det är fruktansvärt att drabbas av denna skitsjukdom. Jag hoppas verkligen att forskningen kommer på något som kan hjälpa de drabbade. Många får ju cancer så det är nog inte frågan OM man får cancer utan istället NÄR det kommer.


I onsdags åt vi surströmming här tillsammans med goda vänner. Det smakade utsökt och vi hade en jättetrevlig afton. Alltid lika roligt att träffas.


Nu är det val på söndag. Det har väl knappast någon missat. Har väl aldrig varit så mycket valpropaganda som detta år. Svårt dessutom att ta in alla argument. Nåja jag hade nog bestämt mig för länge sedan men i vissa lägen har jag tvekat. Vi förtidsröstade på biblioteket så det är avklarat. På söndag ska mannen och jag ha en egen valvaka. Har tagit fram oxfilé ur frysen som ska inbakas. En stark grönpepparsås eller ädelostsås får det bli och klyftpotatis. Något smaskigt till efterrätt och något gott att dricka får det också bli.  Hoppas att vi håller oss vakna till det är över. Ska bli spännande tycker jag.


Nu diskar mannen och vi ska titta på Idol ikväll. Imorgon ska jag ändra ett par gardiner så att dom passar i vardagsrumsfönstret. Det ska putsas och fejas. Det märks när solen ligger lågt att fönstren bör rengöras. Är klar med kök och sovrum och det är skönt när det är gjort. Passar på att vädra kläder också. Dags att se över vintergarderoben. Mysigt när det blir höst är ändå att elda massor med värmeljus. Jag är nästan manisk när det gäller ljusen.

Carpe diem och var rädda om varandra.










 
 
Margit

Margit

27 september 2010 18:15

Hej kära Anne-Marie!
Först så lyssnade jag på drn fina sången/musiken..som du lagt in!!! Fint! Har därefter läst detta inlägg. Ja, visst gårt tiden fort..och redasn nu så har vi hösten här.
Jah tyckerr sommaren varit lång...hunnit med SÅ mycket. Lasse och jag började ju en vecka på KRETA första veckan i juni...och "avslutade" med malloorcaresan..första v i sept...
Här i Kolsva, jag är hos Lasse. Så har vi haft en fin solig dag, MEN det har blåst rätt mycket. men det blir dock ljust och man mår bättre.

Ja du berättar om besöket på Sjukhuset i Umeå, din kära mans operation, och du såg ALLA cancerpatienter..son ändå såg relativt glad ut och som ccepterade sin sjukdom.
Du kanske såg i lördags på "Här är ditt liv", med Lena -Maria Klingvall..och hennes saknad av sina händer och armar...MEN ändå såg ljust på livet och sin situation. Fantastiskt!! Då tänker man till..och förstår hur bra man har det...

Kramen min vän!!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Marie - 5 april 2011 20:14

NÅGRA TANKAR FRÅN PORTUGAL I KVÄLLSDISET DEN 5 APRIL   Nu har jag varit här i Albufeira i nästan 4 veckor och tiden har gått fort.     Idag konstaterar jag att jag är otroligt glad att jag släpade min LapTop med mig hit till Albufeira. Mats h...

Av Anne-Marie - 31 mars 2011 12:01

  ÅTER I PORTUGAL                                                Nu har jag åter igen landat i Portugal  Denna gången stannar jag nästan i 5 veckor. Är hos goda vänner/Eva och Mats, som äger ett hotell och jag hjälper till och pysslar lite un...

Av Anne-Marie - 26 februari 2011 17:19

TAKDROPP   Ja det är faktiskt sant! Idag har det droppat från taket. Det är helt underbart. Jag är så innerligt trött på vinter, snö och kyla. Samtidigt som jag tycker att februari har varit seg så har den samtidigt gått fort också.  Tänk att vi ...

Av Anne-Marie - 5 februari 2011 16:10

    Vinter    Nu var det ett tag sedan jag var in här på bloggen! Har ibland tappat lusten och det känns bara tungt! När jag väl kommer igång så är det riktigt roligt. Så konstig man är ibland. Har börjat i en studiecirkel ”Skriv dit...

Ovido - Quiz & Flashcards