Direktlänk till inlägg 26 mars 2010

JAG ÄR OTROLIGT UPPRÖRD/Förbannad

Av Anne-Marie - 26 mars 2010 15:15

Att något sådant få hända!/


Efter att ha sett Uppdrag granskning om skandalen i Bjästa där en 14-årig flicka blivit våldtagen av en 15 årig grabb i samma skola och tvingas fly sin hembygd då den totala mobben tagit över byn. Skolan, rektor, lärare, fritidsgårdspersonal, föräldrar samt även prästen ställer helhjärtat upp för killen, som våldtog och skändade flickan på skolans toalett, bevisar bara på en total avsaknad av känsla för empati, ansvar. Hur kan de ansvariga för skolan, kyrka, och kommunen få härja på detta vis.??????Skandal har gått på torra land.

Jag är inte satt här för att döma någon. Men att få ha en egen åsikt kan ingen ta ifrån mig.

Hur kunde ansvarig rektor och lärare tigande bevittna detta. Flickan utsattes för glåpord av de grövsta slaget både ute på byn i skolan samt på Facebook. Drevet gick stenhårt. ALLA slöt upp på killens sida. Han hade erkänt våldtäkten men det kompakta stödet för honom kvarstod. Kan detta kallas för kamrater.?? Är det den sortens vänner man vill minnas längre fram i livet. Hur kommer dessa ungdomar att må när de blir vuxna nog att inse innebörden av sitt handlande.? Vems är felet?

Var ligger ansvaret då stöd för detta agerande medges av förövarnas föräldrar?? Då dessa föräldrar/vuxna kom till tals i reportaget så förundras man verkligen! Skam över Örnsköldsviks kommun och  Bjästa i synnerhet.

Prästens agerande är katastrofalt. Bjuder in förövaren till avslutning i kyrkan. Han är i domen avstängd från skolan och har besöksförbud hos flickan. På filmen visas hur han delar ut vita rosor och kramar om sina tidigare klasskamrater. ALLA är SÅ imponerade så även prästen som uttrycker sitt fulla stöd för grabbens fina uppträdande. ??????????????????????

Samma kväll som avslutningen i kyrkan våldtar han ytterligare en flicka. Mot sitt nekande döms han i både Tingsrätt och Hovrätt. Vem ska hjälpa den grabben? Ja han har ju hela bygdens stöd!

Flickan som tvingats att fly från sin hembygd, vems stöd har hon? Efter reportaget i Uppdrag granskning så lär hon ha ett massivt stöd från övriga Sverige.

Grabben, som tydligen finns på någon instutition för ungdomar, kommer förhoppningsvis att komma till insikt och förstå samt ta konsekvenserna av sitt handlande. Det massiva stödet från kompisarna m.fl kanske inte finns längre fram i livet. Vem hjälper honom då???????


Jag tar avstånd ifrån

Skolans avsaknad av ansvar

Fritidsgårdens sätt att ”rycka på axlarna”

De vuxna/föräldrarnas uttalanden i programmet

Prästen/Kyrkans agerande och tänkande.


Jag högaktar:

Flickans mod, enorma mod att träda fram och berätta om sina hemska upplevelser Det var inte hon som hade påkallat uppmärksamhet utan intiativet kom ifrån programmet-SVT

KOMPISEN Amanda för hennes enorma mod.

Flickans föräldrar som stöttat henne, och med all säkerhet fått utstå mycket skit från byfolket.

SVT- Uppdrag granskning som gjorde oss uppmärksamma på detta skamliga förhållande i Bjästa men som med största sannolikhet även förekommer på andra ställen. Hoppas att dessa ansvarstagande skolor, föräldrar, kommuner, och präster i såfall fått kalla fötter. Pass upp!


Slutligen! Jag kommer att följa den fortsatta debatten. Hoppas att ropen om rättvisa inte tystnar. Jag är ingen uttalad feminist men detta är för djävligt. (prästerskapet får ursäkta ordvalet men jag finner inget annat just nu. Men ett fult ord vad har det för betydelse i jämförelse med det prästen i Bjästa har sagt och  INTE gjort.)


Jag lyssnar för andra gången på Katarina Wennstams ”Alfahannen” om mäns makt betr. våldtäkter. Har en man all rätt att begå sådana vidriga handlingar för att han är man och berömd? Snygg? Har gott om stålar och bjuder flott osv.? Beroendeställning? Upprörande! Nej nu får vi gå upp på barrikaderna och se till att det skipas rättvisa mellan könen på alla plan. Heja Katarina jag ska läsa dina andra böcker om och om igen! Kämpa/skriv mer. Du behövs!


Kan en 15-årig grabb vara en Alfahanne?


Detta var ett sätt för mig att få ut lite av den frustration jag känner för dessa hemska händelser med barn inblandade.  Mannen håller med mig till fullo. Han skäms också att detta har hänt i vårt län. Jag ifrågasätter var de vuxna förebilderna finns i detta?

Nu ska jag ut i cyberrymden och se vad som skrivits.

Enligt Rapport igår så är de hemska inläggen på Facebook av flickans kamrater nu raderade!

För dem som sett  programmet blir de aldrig raderade.

Se -  ”Uppdrag granskning” på SVT-Play hoppas att dom inte raderar.


OBS! Dagspressens alla kommentarer! Läs Gott folk! Reagera! Kom igen!


Åter till verkligheten i Timrå.

Nu har mannen och jag varit nere i källaren och röjt. Det kommer en container hit den 29 och då ska vi slänga det vill jag lova.

Ska sedan äta kycklinggryta och ikväll kolla på Let´s Dance.

Vädret är grått och jag känner mig också ganska grå.

Väl mött på barrikaderna.


Ps!! Jag törs inte tänka på hur jag skulle ha reagerat/agerat om detta hade hänt mina kära/dotter-dotterdotter. De tankarna tänker jag behålla alldeles för mig själv. Tänk efter!



 
 
tanten

tanten

26 mars 2010 20:23

Håller med dig. Det är helt otroligt att något sådant kan hända. Vad är det för mekanismer som gör att ett helt samhälle kan bli så enad på fel sätt?
Svårt att förstå!

http://tankarmittilivet.bloggplatsen.se

 
av Irja

av Irja

27 mars 2010 02:25

Kära Anne -Marie !!!
Du är inte ensam,om att vara uppörd över denna händelsen,historia Jag förstår inte att sånt får hända idagns Sverige,det är rentutsagt för jävligt,och skrämmande...Jag stöttar den 14-åriga flickan till 100% hon har all min stöt... ATT bedömma henne genom förtal och skvaller,vilken rättighet har de att dömma henne, nej fy usch vad är det för en rektor och präst,och föräldrar, hur hade dessa föräldrarna reagerat om det hade varit deras egen dotter,som hade blvit utsatts för våldtäckt,Killen hade ju gjort ett erkännande ,Jag fy usch så ruttet ...vad är det för signaler de ger sina barn....FY fan säger jag bara,jag känner mig spyfärdig åt dessa vuxna som har betett sig som svin,jag blir mer och mer förbannad .....Killen har ju också fått fel signal av de vuxa eftersom han tror att det är okej att utsätta flickor för sånt ingrepp...Han behöver ju också få professionell hjälp.....Jag vill inte heller tänka tanken,om de skulle ha hänt någon av de mina barn/barnbarn......

Önskar dig och mannen en trevlig helg...KRAM)IA...

http://40-Talisten .bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

29 mars 2010 10:54

Sänder dej en liten hälsning, även om den blev kort!!
Kramen!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Marie - 5 april 2011 20:14

NÅGRA TANKAR FRÅN PORTUGAL I KVÄLLSDISET DEN 5 APRIL   Nu har jag varit här i Albufeira i nästan 4 veckor och tiden har gått fort.     Idag konstaterar jag att jag är otroligt glad att jag släpade min LapTop med mig hit till Albufeira. Mats h...

Av Anne-Marie - 31 mars 2011 12:01

  ÅTER I PORTUGAL                                                Nu har jag åter igen landat i Portugal  Denna gången stannar jag nästan i 5 veckor. Är hos goda vänner/Eva och Mats, som äger ett hotell och jag hjälper till och pysslar lite un...

Av Anne-Marie - 26 februari 2011 17:19

TAKDROPP   Ja det är faktiskt sant! Idag har det droppat från taket. Det är helt underbart. Jag är så innerligt trött på vinter, snö och kyla. Samtidigt som jag tycker att februari har varit seg så har den samtidigt gått fort också.  Tänk att vi ...

Av Anne-Marie - 5 februari 2011 16:10

    Vinter    Nu var det ett tag sedan jag var in här på bloggen! Har ibland tappat lusten och det känns bara tungt! När jag väl kommer igång så är det riktigt roligt. Så konstig man är ibland. Har börjat i en studiecirkel ”Skriv dit...

Ovido - Quiz & Flashcards