Direktlänk till inlägg 4 mars 2010

Fortsatt inlägg om melankoli

Av Anne-Marie - 4 mars 2010 08:41

 

 

VÅREN ÄR PÅ VÄG

 

Solen skiner och temperaturen stiger och jag tror att jag drabbats av melankoli!

Kroppsligt mår jag ganska bra. Var hos frissan igår och gick nöjd därifrån. Idag ska jag ”gymma” och det ser jag fram emot. Likafullt så känns det lite melankoliskt. Konstigt tycker jag men likafullt är det så. Jag är en glad prick och ser positivt på det mesta och har det hur bra som helst. Har svårt att somna och vaknar flera gånger under nätterna. Det har varit så länge och börjar att kännas frustrerande.

Får den vakna tiden på natten att gå med att lyssna på bok, lösa korsord eller funder över livet vid köksbordet. Vaknar tidigt, är inte sömning men ganska seg.  Tittar lite på Nyhetsmorgon och sätter igång datorn. Får dåligt samvete att jag inte besvarat mejl och dåligt samvete för att jag inte tagit telefonkontakt som jag borde ha gjort.

Funderar över vad jag har gjort med livet och vad jag inte har gjort men kanske skulle ha gjort. Rätt eller fel. Ångrar en del men det mesta har nog varit bra och svårt att göra något åt idag.

Det är inte ofta som jag hemfaller till ledsamhet men någon gång kommer den.

Livet är väl kanske så att det är en liten berg och dalbana. Allting kan väl inte gå som på en räls för då skulle det väl bli trist det också.

Har funderat på att skaffa mig en sysselsättning där jag gör något för andra människot. Det är på "funderarstadiet" ännu men jag jobbar på det. Nåja man kan ju inte arbeta bort melankolin  men det hjälper stundtals i alla fall. Jag saknar inte arbetslivet det var för tufft. Även om jag har haft ett fantastiskt arbetsliv så hör det till förgången tid.

Får nu se vad det blir framöver. Jag vet att det kommer att li bra.

Det gäller att tänka positivt och ta vara på varandra.

Hittade melakolimusiken och tittade på artisteriet/konsten i bildspelet. Se gärna på det och lyssna på musiken.

 
 
margit

margit

5 mars 2010 01:13

Hej Anne-Marie!
Ja ,jag tror att det är viktigt att vi har "lite saker" att göra..under veckan...träffa människor på ett eller annat sätt. När jag är i Eskilstuna och jobbar..så har jag fullt upp både med jobb o fritid..och när jag är hos min Lasse i Kolsva...så är det lugnt...sitter oftast vid datorn o Lasse vid TVn. Men nu i måndags var jag i Brukskyrkan...dom har en samling v a måndag och "pensionärer" träffas...fikar och pratar..och har ofta någon gäst på besök..som sköter ett program och nu i onsdags så följdes vi på deras SOPPLUNCH som dom har på onsdagarna. DET var MYCKET TEREVLIGT! Det kan vara ett sätt att komma ut..ha något att se fram emot och träffa människor...
Kanske i Timrå det finns olika alternativ...att gå på, träffa andra människor, få stimulans...och se "lite annat"...
Det var bara ett itet förslag/tips!!
Kramen min vän!!!

http://margitholm.blogg.se

 
margit

margit

5 mars 2010 19:52

hej Anne-Marie!
Sänder dig en liten hälsning innan jag snart skall åka till jobbet. Min första natt av tre..
Du kan läsa på bloggen...dagen...
Kramen min vän!!!..

http://margitholm.blogg.semargitholm.blogg.se

 
Margit

Margit

6 mars 2010 18:40

Hej Anne-Marie!
Ja det är roligt att träffas LIVE med sina bloggkompisar...
Synd att det är SÅ långt till Timrå...annars hade vi kunnat samstråla, prata o äta eller fika...samtidigt...
Önskar dig vännen en fin o bra kväll!! /Margit

http://margitholm.blogg.se

 
av Irja

av" title="http://bloggplatsen.se]av" target="_blank">bloggplatsen.se]av Irja

6 mars 2010 23:52

Kära Anne-Marie !!!
Livet ,är för kort,för att gräma sig över gammalt skåpmat,LIVET går ej i repris ,det är väl inget att hänga upp sig på,vad som är rätt eller fel.....Se framtiden ann, och lev dagarna som kommer,som du tycker är meningsfyllt...SE de positiva,om än det är lite.....Beställ tid hos din läkare,och prata med honom eller henne ,om hur du mår,och att du inte kan sova begär insomningstabletter,så du blir utvilad någon gång....Jag själv är som volontär i kyrkan hjälper till med det jag kan och orkar,är med svärmor på tisdagarna med i kyrkans syjunta de vi syr och stickar skickas till barnhemmet i Kangalacka i R yssland som våran kommun är vännort till, och det räcker så bra för mig,Jag är ofta till min gammla mamma i nabor kommunen Luleå, dit ska jag i morron.....SÅ gräv dig inte ner i gammla tider,och om du har gjort rätt eller fel...För något svar får du inte, blicka framåt i stället...Gör livet till en fest...LER...., var optimist.....Livet är som en gungbräda ,ena dagen upp andra dagen ner.....
TÄNKVÄRT:Var glad åt lite,så har du mycket att vara glad över...NU hälsar vi våren och solen välkommen ,och härliga vårvinter dagar......FÅNGA DAGEN ......DAGEN GÅR EJ I REPRIS.....KRAM IA......

http://40-Talisten bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Marie - 5 april 2011 20:14

NÅGRA TANKAR FRÅN PORTUGAL I KVÄLLSDISET DEN 5 APRIL   Nu har jag varit här i Albufeira i nästan 4 veckor och tiden har gått fort.     Idag konstaterar jag att jag är otroligt glad att jag släpade min LapTop med mig hit till Albufeira. Mats h...

Av Anne-Marie - 31 mars 2011 12:01

  ÅTER I PORTUGAL                                                Nu har jag åter igen landat i Portugal  Denna gången stannar jag nästan i 5 veckor. Är hos goda vänner/Eva och Mats, som äger ett hotell och jag hjälper till och pysslar lite un...

Av Anne-Marie - 26 februari 2011 17:19

TAKDROPP   Ja det är faktiskt sant! Idag har det droppat från taket. Det är helt underbart. Jag är så innerligt trött på vinter, snö och kyla. Samtidigt som jag tycker att februari har varit seg så har den samtidigt gått fort också.  Tänk att vi ...

Av Anne-Marie - 5 februari 2011 16:10

    Vinter    Nu var det ett tag sedan jag var in här på bloggen! Har ibland tappat lusten och det känns bara tungt! När jag väl kommer igång så är det riktigt roligt. Så konstig man är ibland. Har börjat i en studiecirkel ”Skriv dit...

Ovido - Quiz & Flashcards